This post is also available in: English

Mongolia-leiri, värit

RETKEILYAUTOILU

Retkeilyautoilun suosio on kasvanut viime vuosina voimakkaasti maailmalla, eikä vähiten Instagram -kuvapalvelussa syntyneen #vanlife -ilmiön ansiosta, josta on raportoinut jopa arvostettu The New York Times -lehti.

#Vanlife on sosiaalisen median ilmiö, jolla markkinoidaan mielikukuvaa arkirutiineista vapaasta elämäntavasta, johon yhdistyy hippi-ihanteita ja menneen ajan nostalgiaa. Usein tuloksena mainoskuvamainen idylli, jolla ei ole todellisuuden kanssa välttämättä kovin paljon tekemistä.

 

 

MITÄ RETKEILYAUTOILU SITTEN OIKEASTI ON?

Laajasti ottaen termillä voidaan tarkoittaa kaikkea autolla tapahtuvaa retkeilyä. Esim. Islannissa monet omistavat maastoauton, jonka avulla koko perhe pääsee hienoihin luontokohteisiin, joiden saavuttaminen voisi muuten olla erittäin vaikeaa.

Auton katolla tai peräkärryssä olevan teltan sekä muiden retkeilyvälineiden avulla voidaan nauttia leirielämästä ja vaikkapa kalastaa ja patikoida lähimaastossa. Tällaisesta retkeilyautoilusta käytetään englanninkielistä termiä car camping. 

Suomessa retkeilyautotermi on vakiintunut tarkoittamaan pakettiautoja, jotka on muokattu retkeilykäyttöön esim. makuu- ja säilytystiloja sekä ruuanlaittovälineitä asentamalla. Eglanninkielinen termi tällaiselle retkeilyautolle on camper van.

Suomen viranomaiset, kuten Trafi eivät tunne retkeilyautotermiä. Retkeilyauton voi saada rekisteröityä verovaapaksi matkailuautoksi kun siinä on riittävä sisäkorkeus ja se täyttää muutkin vaaditut normit.

Pakettiautosta muokatut retkeilyautot ovat perinteisesti olleet suositumpia Keski-Euroopassa, mutta niiden suosio on viime vuosina lisääntynyt myös Suomessa.

 

 

Landrover- islanti
MIKSI VALITA RETKEILYAUTO?

Retkeilyautoilu on ikään kuin kevennetty versio matkailuautoilusta. Matkailuautot ovat kyllä mukavia, mutta ne ovat myös kalliita, isokokoisia ja kömpelöitä. Isolla matkailuautolla ei maastoautoteitä ajella.

Matkailuautoista poiketen retkeilyautoa voi myös käyttää ns. tavallisena autona. Tämä helpottaa huomattavasti esim. kaupungeissa asuvia, joilla ei välttämättä ole omaa autopaikkaa – saati sellaista, jossa voisi säilyttää isoa matkailuautoa.

Retkeilyautossa retkeily- ja muut harrastusvälineet kulkevat helposti mukana ja sillä onkin helppo tehdä ex-tempore virkistys- ja harrastusreissuja lähikohteisiin.

Kun autosta löytyvät retkikeittimet, ruokailuvälineet, ruuat ja makuusija makuupusseineen niin myös päätöksen jäädä kohteeseen yön yli voi tehdä ilman suurempia suunnitelmia. Mikäs sen mukavampaa kun viettää yö luonnon äärellä – vaikkapa perheen kanssa - ja käydä aamulla vielä kalassa tai ajamassa se hyvin rullaava maastopyöräpolku vielä kerran läpi.

Toisaalta hyvin varusteltu ja huollettu retkeilyauto tarjoaa mahdollisuudet kierrellä harrastuskohteita - vaikkapa Käsivarren Lappia tai  Norjan rannikon vuonoja ja vuoria -  pidempäänkin. Sellaisella voi myös tehdä jopa täysiverisen overland -seikkailureissun mantereen halki. Monikäyttöisyys onkin retkeilyauton valtti.

collage- retkeilyautoilu
MILLAISIA RETKEILYAUTOJA ON SAATAVILLA?

Markkinoilla on tarjolla niin valmiiksi muokattuja uusia luksusversioita kuin käytettyjä klassikkomallejakin, esimerkkinä Volkswagenin T3 -malliin tehdyt Westfalia- ja Reimo- retkeilyautomallit. Jälkimmäisen vaihtoehdon huomattavasti halvempi hinta madaltaa tietysti ostokynnystä, mutta kannattaa muistaa myös, että vanhemmissa automalleissa rahaa uppoaa enemmän ylläpito- ja huoltokustannuksiin.

Lisäksi tarjolla on vielä kolmas vaihtoehto, joka on saanut viime vuosina yhä enemmän suosiota - ja #vanlife -ilmiön kautta myös mediahuomiota - retkeilyauton tee-se-itse -tuunaus.

Alkuun pääsemiseksi tarvitaan vain käytetty pakettiauto, työkaluja ja tarvikkeita, sekä halua opetella niksit, jotka löytyvät "how to build a camper van " Youtube -videoita katselemalla.

iltahämyleiri
MILLAINEN RETKEILYAUTO MINUN KANNATTAISI VALITA?

Retkeilyauton valintaa suunniteltaessa ensimmäiseksi valintaa rajaavaksi tekijäksi voidaan asettaa mahdollisuus nukkua auton sisällä. Mikäli autossa haluaa yöpyä sisällä rajaa se valinnan kohteeksi lähinnä pakettiautoista rakennetut retkeilyautot. (Markkinoilla on olemassa myös vaihtoehtoja, joiden avulla esim. farmariautoon saadaan makuutilat, jotka voivat soveltua 1-2 hengen lyhyempiin matkoihin.)

Seuraavaksi rajaavaksi tekijäksi voidaan asettaa auton maastoajo-ominaisuudet. Jos suunnitelmissa on automatkat kohteisiin, joissa on erittäin huonokuntoiset tiet tai osuuksia, jotka on tarkoitettu ajettaviksi maastoajoon soveltuvilla ajoneuvoilla, tulee tämä huomioida retkeilyauton valinnassa.

Mikäli haluaa matkoilla nukkua ajoneuvon sisällä ja lisäksi ajaa vaikeakulkuisessa maastossa ovat vaihtoehdot rajatummat. Kyseeseen tulevat lähinnä nelivetopakettiautot, joissa on riittävästi maavaraa ja mielellään myös alennusvaihde – tämä kategoria ei ole iso. Jos on valmis yöpymään vaikkapa auton katolle kiinnitettävässä teltassa ovat käytettävissä olevat vaihtoehdot huomattavasti laajemmat – maastoautovaihtoehtoja riittää.

Viimeisiksi rajaaviksi tekijöiksi voidaan asettaa vaikkapa käytettävissä olevat varat auton hankkimiseen ja halukkuus kunnostaa autoa itse. Mikäli pankkitilin saldo antaa myöten, eikä haluja auton tee-se-itse kunnostamiseen löydy, kannattanee satsata uuteen autoon.

Klassikkomalleja saa halvemmalla kaikista autokategorioista, mutta merkistä riippumatta vanhempien autojen kunnostukseen menee myös aikaa ja rahaa. Toisaalta vanhemmat huippuvarustellut ja kaikilta osiltaan kunnostetut klassikot voivat myös maksaa ostohetkellä saman verran kuin uudet mallit.

Kannattaa myös tutustua eri autojen polttoainekulutukseen ja miettiä vaihtoehtoja, joilla voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään.

mongolia jeep

This post is also available in: English